Kim jestem?
Dr Maria Chełkowska-Zacharewicz, psycholog dla muzyków, trener. Muzykę kochałam od najmłodszych lat, ale dopiero będąc na studiach zrealizowałam moje marzenie o szkole muzycznej. Jestem więc absolwentką szkoły muzycznej w klasie śpiewu.
Zanim skończyłam „muzyczną” to byłam już od kilku lat psychologiem. Połączyłam więc moją pasję do muzyki i psychologii tworząc zestaw często przyprawiający rozmówców o zadziwienie: Psycholog muzyki? A co to, czym się zajmujesz?
Czym się zajmuję w Strefie Harmonii?
Tym, czym chciałam od początku mojej przygody z muzyką i szkołą muzyczną 🙂
Stworzyłam Strefę Harmonii aby pomagać muzykom w efektywnym ćwiczeniu i radzeniu sobie z tremą, bo sama miałam z tym trudności i wiem, że czasem trudno znaleźć odpowiednie wsparcie.
Wspieram więc muzyków, ale też nauczycieli czy rodziców uczniów szkół muzycznych, którzy chcą jeszcze lepiej wspomagać w rozwoju młodych adeptów muzyki.
Skąd moje doświadczenie i wiedza?
Od kilkunastu lat prowadzę szkolenia, warsztaty i zajęcia dydaktyczne wykorzystując wiedzę opartą na dowodach naukowych. Jestem autorką bloga www.psychologiamuzyki.pl, na którym możesz znaleźć różne ciekawostki ze świata nauki w obszarze psychologii muzyki. Współtworzyłam, bądź samodzielnie napisałam publikacje naukowe i popularnonaukowe, współredagowałam książkę Psychologia muzyki. O sposobie mojej pracy możesz przeczytać w artykule, który ukazał się w Kontekstach kształcenia muzycznego.
Aktualnie współpracuję z naukowcami z Polski i zagranicy realizując projekty naukowe dotyczące elastyczności psychologicznej muzyków. Moją pracę naukową finansowało m.in. Narodowe Centrum Nauki w ramach grantu Miniatura.
W ramach pracy dydaktycznej współpracuję z Uniwersytetem SWPS oraz Uniwersytetem Śląskim w Katowicach.
Co robię, żeby się rozwijać zawodowo?
Moja praca dydaktyczna i naukowa wymaga ode mnie ciągłego doskonalenia. Stale rozwijam też swoje kompetencje psychologiczne i terapeutyczne uczestnicząc w warsztatach, szkoleniach i kursach, min. z zakresu terapii akceptacji i zaangażowania (ACT), Mindfulness czy Racjonalnej Terapii Zachowania. W grudniu 2023 rozpoczęłam szkolenie psychoterapeutyczne w nurcie trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnych. Listę najistotniejszych dla mojego rozwoju szkoleń i wydarzeń znajdziesz poniżej.
Z kim współpracuję?
Na co dzień pracuję w ramach indywidualnych konsultacji z muzykami na różnych etapach kariery (uczniowie szkół muzycznych, studenci akademii muzycznych, pracownicy szkół muzycznych, muzycy w orkiestrach w Polsce i za granicą). Dotychczas prowadziłam warsztaty i szkolenia w ramach współpracy z orkiestrami, np. NOSPR, uczelniami muzycznymi, np. Akademią Muzyczną w Katowicach, szkołami muzycznymi, a także instytucjami kultury i fundacjami, np. Impresariatem Muzycznym – Jan Romanowski czy Konferencją Tak Brzmi Miasto.
Szkolenia i inne formy rozwoju
W ramach rozwoju własnego uczestniczę w różnorodnych szkoleniach, konferencjach i warsztatach podnosząc swoje kompetencje. Poniżej wybrane szkolenia, które miały i nadal mają istotne znaczenie dla mojej aktualnej pracy w gabinecie i na szkoleniach:
- Rozwój umiejętności psychologicznych i terapeutycznych:
- 4-letnia szkoła psychoterapii Behawioralnie – rozpoczęcie w grudniu 2023
- ACT for rumination and worry – 2024 – Russ Harris – 12 godzin
- ACT for perfectionism and people pleasing – 2023 – Russ Harris – 6-tygodniowe szkolenie
- Sens życia i rozwój w ramach relacji terapeutycznej: Perspektywa ACT oraz ewolucyjna – 2021 – Kelly Wilson – 18 godzin
- Terapia akceptacji i zaangażowania ACT w zaburzeniach lękowych: Transformacja cierpienia w witalne życie – 2021 – John Forsyth – 16 godzin
- First Aid Crisis Training COVID-19 – 2020 – ACBS Polska, Hubert Czupała – 12 godzin
- ACT for depression and anxiety – 2020 – Russ Harris – 6-tygodniowe szkolenie
- Racjonalna Terapia Zachowania, stopień I – 2018 – szkolenie
- Mindfulness-Based Stress Reduction – 2018 – Tomasz Kryszczyński – 8-tygodniowy program uważności
- Rozwój warsztatu szkoleniowego i tutorskiego:
- Akredytowany Praktyk Tutoringu i indywidualne superwizje tutorskie – 2022 – 48 godzin
- Podstawy Design Thinking – 2021
- Tutoring – edukacja spersonalizowana na uniwersytecie – szkolenie podstawowe i zaawansowane – 2020 – 48 godzin
- Szkoła Trenerów – 2017-2018 – Metrum® Szkolenia. Coaching. Doradztwo – roczna szkoła, w tym trening interpersonalny i trening rozwoju osobistego – 190 godzin